Flüchtigkeit und Instabilität, absolute Technisierung und eine immer schneller werdende Taktung prägen unsere Moderne wie keine andere Zeit, erschüttern unsere Seelen mit einem Gefühl der Ohnmacht. A Poem of Modernity nähert sich gedanklich über Heidegger und dessen Begrifflichkeit vom „in-der-Welt-sein“ einer schwelenden Angst vor dem Fortschritt und der Zukunft. Laut Heidegger entfernt die Kultur den Menschen von der Natur. In dem Spektrum verschiedenster Medien, von inszenierter Fotografie über Malerei bis zu Video, sucht Catrine Val diese Kluft zu überwinden, erschafft imaginäre Welten von unmittelbarer Nähe. Weiß dient ihr als ein Gegenentwurf unserer visuellen Überforderung. Weiß dominiert diese Ausstellung als die Sum- me aller Farben, als Ausdruck von Fragilität und Unsichtbarkeit, als Symbol der Leere, des Neuanfangs und der Unschuld, aber auch als das Gegenteil, wie in der chinesischen Kultur, wo Weiß Ausdruck der Trauer und Schwarz Zeichen des Himmels ist.
A Poem of Modernity ist eine experimentelle Suche nach Schön- heit und Aufrichtigkeit jenseits der omnipräsenten Gegenwart und die Abstraktion einer möglichen Zukunft.
According to Heidegger, culture removes men from nature. Apart from my screen, I tested a variety of states of the white on my body and in my world—synthetic white and natural white, macroscopic expanses of white and microscopic, in the mundane and the magical—as a counter-design to the burden of colour in our modern, intensively lived lives. Frozen, trembling, and taking risks, “A Poem of Modernity” uses moments of freshly fallen snow, meter-high icicles and wafts of mist, as canvases for reflection.
These staged photographs reference the playfulness of art historical metamorphoses. These visual poems move apparently playfully beyond the present and the real—just as visual culture must itself reflect and anticipate sometimes in playful ways, if it to help us understand through the experience of art. In this work, past is interlaced with the present, the real interlaced with the imagined, in a powerful overall poetic collâge.
“A Poem of Modernity” is a reflection on “being and nothingness” and a search for peace in a turbulent world. It looks inwards, not as a retreat, but to ground one’s self, one’s being. In these works, we can be light and playful, fearless and fragile, free just to be. Yet the sum of the works prepares us the courage to engage with the unstable world, confident in our own stability and identity, and aware of our social, political and ethical place in the world.